ساعت کاری:
شنبه تا چهارشنبه - 21:00 - 8:30
جستجو
جستجو در سایت
آخرین مطالب
مشاوره رایگان

مشاوره حقوقی چیست؟

در همه جای دنیا، قوانین و درگیری‌های قانونی وجود دارد. البته در همه جای دنیا افرادی با تحصیل در رشته حقوق و علوم قضایی، متخصص سر درآوردن و حل کردن مشکلات حقوقی هستند و کار آنها مشاوره حقوقی است. کار مشاور حقوقی اندکی با وکیل تفاوت دارد، به این صورت که هر مشاور حقوقی‌ای نمی‌تواند وکیل باشد اما هر وکیلی می‌تواند مشاور حقوقی شما شود. ما در گروه وکیل نوین به هر دو این کار‌ها مشغولیم و تخصص ما به سرانجام رساندن پرونده‌های حقوقی است. اما کار حل و فصل یک مشکل حقوقی از کجا شروع می‌شود؟ ما از کجا بدانیم که در حال ارتکاب یک جرم هستیم؟ یا یک عمل مجرمانه در حق ما صورت گرفته است؟ چگونه می‌توان مشکلی را با رجوع به دادگاه حل کرد؟

در این مقاله ما با مشاوره حقوقی آشنا می‌شویم و وظایف و چند و چون آن را به خوبی می‌شناسیم. درمی‌یابیم که با استفاده درست از یک مشاور حقوقی می‌توان از بسیار مشکلات پیشگیری کرد. شاید اساسا مشکل ما نیازی به رجوع به دادگاه نداشته باشد. لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید مشاور حقوقی صحبت کنیم

در بسیاری موارد ما قصد شروع کاری را داریم، مثلا قراردادی را می‌خواهیم امضا کنیم؛ ملکی را می‌خواهیم بخریم و یا چیزی را می‌خواهیم بفروشیم. در این موارد بسیار پیش می‌آید که با خود می‌گوییم: ” نکند کاری که من می‌خواهم انجام دهم مشکل قانونی داشته باشد.” دقیقا بعد از این سوال است که باید به فکر یک مشاوره حقوقی باشیم.

در شرکت‌های بزرگ چه دولتی باشند و چه خصوصی یک بخش به عنوان معاونت حقوقی وجود دارد که در این موارد مدیران عامل از کارشناسان آنها مشاوره حقوقی می‌خواهند. آنها هم باید نظر دقیق و بی‌تعارف خود را در موردی که از آنها نظر خواسته‌اند، بیان کنند.

البته معاونت‌های حقوقی در شرکت‌ها و سازمان‌ها کارشان پیگیری دعاوی نیز‌ هست. به هر حال خیلی پیش می‌آید که در کار یک شرکت و یا سازمان بزرگ مشکلات حقوقی وجود داشته باشد.

اما ما در یک سازمان کوچک و یا حتی زندگی روزمره خود که معاونت حقوقی نداریم. پس باید به صورت موردی برای آن که مشکلات حقوقی خود را برطرف کنیم از مشاوران حقوقی به صورت مستمر بهره بگیریم.

کِی باید مشاوره حقوقی بگیریم

این واقعیت است که در امور روزمره ما به صورت معمول به مشاوره حقوقی نیاز داریم. کارمان را می‌کنیم و زندگیمان را بی‌مشکل پیش می‌بریم. نیاز به مشاوره حقوقی وقتی نمایان می‌شود که ما دچار دعوا شویم. دعوا در اینجا یک اصطلاح حقوقی است و به صورت جمع به آن دعاوی می‌گویند. دعوا همیشه به معنی کتک کاری نیست، بلکه دعوا از نظر حقوقی، خیلی محترمانه و در عین حال کاملا جدی، هر گونه اختلافی را می‌تواند شامل شود.

در زندگی ما اختلاف‌ها و مشکلات به دو صورت حل می‌شوند. گاهی به صورت اجتماعی و فردی هستند و ساز و کار‌های فردی و اجتماعی ما می‌تواند آنها را برطرف کنند. مثلا وقتی سر و همسری دعوایشان می‌شوند ابتدا سعی می‌کنند بین خود، آن را برطرف کنند و آشتی کنند؛ این یک سازوکار فردی است. بعد سعی می‌کنند با رفتن پیش مشاور و یا بزرگ‌تر‌هایشان اختلافشان را حل کنند، این هم ساز و کار اجتماعی است. اما اگر به دادگاه رجوع کنند که مشکل آنها را برطرف کند، از یک سازکار حقوقی برای رفع مشکل خود استفاده کرده‌اند.

تفاوت ساز و کار‌های اجتماعی و فردی با ساز و کارهای حقوقی

اگر در مشکلی شما به ساز و کار‌های فردی و اجتماعی رجوع کنید به صورتی کاملا متفاوت، مشکل شما برطرف می‌شود. درمان و آشتی دو نتیجه مطلوب ما است که احتمال وقوع آنها در رجوع به ساز و کار‌های غیر حقوقی وجود دارد. البته بسیاری از دعاوی حقوقی نیز با آشتی طرفین به پایان می‌رسد. اما درمان موضوعی است که در زمان مشاوره روانپزشکی و دیگر روش‌های درمانی برای شما بیشتر محتمل است تا زمان رجوع به مشاوره حقوقی. مشاور حقوقی کارش درمان مشکل فردی یا اجتماعی شما نیست. با ابزار قانون به گونه‌ای گاه کاملا متفاوت با روش‌های آشتی‌جویانه فردی و اجتماعی، مشکلات حل می‌شود.

مهم این است که تا قبل از رجوع به نهاد حقوقی بیشتر راه‌های فردی و اجتماعی را گذرانده باشید. حتما بعد از امتحان چند ساز و کار فردی و اجتماعی به سراغ طرح دعوا در دستگاه قضایی بروید.

اما گاهی هست که باید مستقیم و بی‌هیچ درنگی به دستگاه قضایی رجوع کنید. این زمان چه وقتی است.

وقتی با وقوع جرم رو به رو می‌شویم

دعوا‌های ما گاهی مدنی و حقوقی است. مانند حل مشکل میان زوجینی که با هم اختلافات جدی دارند و یا مشکلی میان دو همسایه. این دو مشکل در دادگاه‌های حقوقی و خانواده برطرف می‌شود. اما وقتی شما در خیابان مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرید؛ مالی از شما به سرقت می‌رود؛ تجاوز و تعدی ناموسی برای شما روی می‌دهد؛ همه و همه این مواردی است که باید در دادگاه‌های کیفری بررسی شود. این دسته از رفتار‌ها دیگر یک مشکل ساده نیستند و قوانین هر کشوری به این دلیل به وجود آمده‌اند که از وقوع این دسته از جرایم جلوگیری کنند و برای آنها مجازات‌هایی در نظر می‌گیرند که به مراتب شدیدتر از گروه اول و مواردی است که در دادگاه‌های حقوقی حل و فصل می‌شود.

پس به یاد داشته باشید که در زمانی که جرمی کیفری در حق شما اتفاق افتاد، یک راست به دادگاه و دستگاه قضایی رجوع کنید.

حالا ما اساسا از کجا بفهمیم که جرمی در حق ما اتفاق افتاده و یا خدایی نکرده در حال ارتکاب جرمی هستیم.

در اینجاست که نقش مشاوره حقوقی به شدت پررنگ می‌شود. شاید نوشتن یک بند در قراردادی که در حال انعقاد آن هستید شما را از درگیری بسیار دامنه‌دار حقوقی برهاند. پس کار‌های بزرگ یا قراردادهای مهم را با مشاور حقوقی خود مطرح کنید. همین طور چیز یا کسی که شما را آزار می‌دهد. دادگاه بعد از شکایت شما موظف است برابر با قانون با شما برخورد کند، حال این برخورد می‌تواند به نفع و یا گاهی به ضرر شما باشد. اما گاهی مشاور حقوقی می‌تواند با دعوت از طرفین قبل از آن که کار به دادگاه برسد آنها را آشتی دهد.

خیلی از دعوا‌ها به این دلیل پیش می‌آید که ما از حقوق خود آگاه نیستیم. با آگاه شدن از حقوق خود اساسا دعوایی شکل نمی‌گیرد و مشکلی پیش نمی‌آید.

حالا باید مشاور حقوقی ما چه ویژگی‌ داشته باشد؟ مشاور حقوقی باید چه کارهایی بکند تا به مشاور امین شما در یک موضوع قضایی بدل شود. این سوالی است که در ادامه این مطلب به آن پاسخ می‌دهیم.

ویژگی‌های یک مشاور حقوقی خوب‌ چیست

۱. مشاور حقوقی خوب اول از همه باید حداقل تا مقطع لیسانس یا کارشناسی در یکی از دانشگاه‌های معتبر در رشته‌هایی مانند حقوق، علوم قضایی و یا فقه و مبانی حقوق تحصیل کرده باشد. هر چقدر مشاور شما تحصیلات حقوقی بالاتری داشته باشد، امکان حل و فصل مسائل پیچیده‌تر حقوقی را بیشتر می‌کند. پس حتما از تحصیلات مشاوره حقوقی خود اطمینان کامل کسب کنید.

سوء‌استفاده از برخی قوانین سبب شده است، افرادی که چندان سواد حقوقی خاصی ندارند، تنها به صرف این که چند وقت در یکی از دادگاه‌ها کار کرده‌اند یا حتی با نداشتن این سوابق مختصر، به شغل مشاوره حقوقی بپردازند.

  1. مشاور حقوقی شما باید با تجربه باشد. یعنی در انواع پرونده‌ها به دادگاه رفته و تجربیات موفقی در این زمینه کسب کرده باشد. رزومه کاری او باید پر باشد از مشکلات مشابهی که در دادگاه‌ها حل کرده است. کسانی که تجربه کاری وکالت را داشته‌اند، بهترین نامزد‌ها برای انجام این امور هستند. شاید تحصیل کردگان رشته حقوق که هر ساله روانه بازار کار می‌شوند تحصیلات مناسبی برای کار مشاوره حقوقی داشته باشند، اما این افراد تا تبدیل شدن به یک وکیل با تجربه فاصله‌ زیادی دارند. برای آن که کسی که لیسانس یا فوق لیسانس حقوق دارد به یک وکیل رسمی دادگستری تبدیل شود، اول باید آزمونی بسیار مشکل را پشت سر بگذارد و بعد مدتی نزد یک وکیل باسابقه دوره کارآموزی را بگذرانند.
  2. مشکلات حقوقی هم مانند بیماری است. هر دکتری متخصص تمام بدن آدم نیست. در مشکلات پیچیده بدنمان نیاز داریم به دکتر متخصص رجوع کنیم در مشکلات حقوقی نیز به این صورت است؛ ما نیاز داریم وکیلی که تخصص خاصی دارد را به استخدام خود درآوریم تا بتوانیم در یک پرونده پیروز شویم. مثلا برخی از وکلا متخصص امور جنایی هستند و برخی دیگر امور مربوط به قانون تجارت را پیگیری می‌کنند. پس نیاز دارید که مشاور حقوقی مناسبی را به شما معرفی کنند.
  3. دیگر ویژگی یک مشاور حقوقی خوب این است که کاملا واقع بین باشد. مشاوران حقوقی کارکشته و متبحر به طرز حیرت‌انگیزی رُک و روراست هستند. یعنی مشکلات حقوقی و قانونی را بدون کم و کاستی به شما یادآور می‌شوند. از روراستی مشاور حقوقی خود هیچ وقت نرنجید. آنها با صراحت لهجه بسیار خاصی باید تمام اتفاقاتی که در مسیر قانونی برای شما رخ می‌هد را بریتان یادآور شوند.
  4. واقع‌بینی هم یکی دیگر از خصوصیات گفتاری و حتی شخصی یک مشاور حقوقی خوب است. شما مشاور حقوقی استخدام نمی‌کنید که به شما حرف‌های خوب و راضی کننده بزند. بلکه مشاور حقوقی شما کسی است که باید به شما حقیقت را بگوید. پس هیچ وقت از حرف‌های مشاور حقوقی خود ناراحت نشوید.
  5. دیگر ویژگی یک مشاور حقوقی خوب، این است که به حرف‌های شما خوب گوش دهد. او باید تمام حرف‌های شما را به دقت گوش دهد تا ریزه‌کاری‌های مشکل شما را به دست آورد. حتی یک جمله شما در میانه صحبت، با مشاور حقوقی، می‌تواند سرنوشت کار شما را تغییر دهد. پس وقتی درباره موضوعی با مشاور حقوقی صحبت می‌کنید، به گوش دادن او اهمیت بیشتری بدهید.

چه افرادی باید به صورت مستمر از مشاور حقوقی استفاده کنند

این واقعیتی است که در زندگی روزمره و عادی چندان به مشاوره حقوقی نیاز نداریم. اما کسانی که قراردادهای متعدد با فرم‌های مختلف همکاری با دیگران منعقد می‌کنند نیاز دارند به صورت مداوم با مشاور حقوقی در تماس باشند و از خدمات مشاور حقوقی بهره ببرند.

در انواع خاصی از معاملات مانند معاملاتی که اسناد بانکی و ملکی جا به جا می‌شود و البته معاملاتی که شرایط پیچیده‌ای در پرداخت و طرفین معامله وجود دارد، وجود یک مشاور حقوقی بسیار لازم است.

کسانی که قصد به جدایی از همسر خود دارند چه زن و چه مرد کسانی هستند که نیاز به ملاقات منظم با مشاوره حقوقی دارند. زیرا با دانستن حقوق خود می‌توانند جدایی بسیار کنترل شده و بی‌تخریبی داشته باشند.

کسانی در معاملات و حتی مراودات شخصی خود مجبورند با افراد سابقه دار و بدنام معامله یا رفت و آمد داشته باشند نیز، کسانی هستند که نیاز دارند از مشاوره حقوقی استفاده کنند.

آخرین موضوعی که باید درباره آن صحبت کنیم این است که اساسا با یک مشاور حقوقی چگونه باید صحبت کنیم.

با مشاور حقوقی خود چگونه باید صحبت کنیم

در صحبت کردن با مشاور حقوقی خود به یاد داشته باشید که بی کم و کاست صحبت کنید؛ به این معنی که در ذهن خود هیچ چیز را از مشاور حقوقی خود پنهان نکنید؛ و البته خدایی نکرده به مشاور خود دروغ نگویید. زیرا مشاور شما با استفاده از حقایقی که شما بیان می‌کنید؛ روش و کار مناسب را برای حل مسئله به شما می‌گوید. بسیاری از کسانی که به یک مشاور حقوقی مراجعه می‌کنند در ذهن خود واقعیت را به گونه‌ای تغییر داده‌اند و از آن واقعیت تغییر یافته استفاده می‌کنند تا حقانیت خود را به مشاور حقوقی القا کنند. حال آن که برای آن که بهترین نتیجه را در یک کارزار حقوقی به دست بیاوریم، باید کاملا جدا از منافع خود با مشاور حقوقی خود صحبت کنیم.

همان طور که می‌بینید مسئولیت مشاوره حقوقی می‌تواند بسیار سنگین باشد. این افراد باید بر اساس گفته‌های شما و قبل از بررسی اسناد، شما را در موارد خاصی راهنمایی کنند. از این رو تجربه مشاوران حقوقی برای قبول مسئولیت می‌تواند بسیار مهم باشد. در بسیاری موارد مشاور حقوقی شما باید توانایی این را داشته باشد که وکالت پرونده شما را نیز برعهده بگیرد، یعنی یک وکیل رسمی دادگستری باشد. حالا با تمام این تفاصیل قدم اول آن است که یک وکیل کارکشته و مناسب به شما معرفی شود تا به صورت تخصصی به پرونده شما رسیدگی کند.

وکیل نوین کاملا این مسائل را درک کرده است و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک وکیل فوق العاده را به شما معرفی کند. پس همین الان با شماره تلفن‌های درج شده در سایت وکیل نوین تماس بگیرید تا یک مشاوره حقوقی خوب و مفید دریافت کنید.